Formularz zgłoszeniowy
Tytuł/nazwa projektu/przedsięwzięcia |
Spotkania Młodych Odkrywców
|
Nazwa szkoły/placówki
|
Gimnazjum im Polskich Noblistów |
Adres szkoły/placówki ( miasto, gmina, powiat, ulica, tel, e-mail, strona internetowa).
|
63-460 Nowe Skalmierzyce ul. Kaliska 52 gmina: Nowe Skalmierzyce powiat ostrowski Tel.62-762-13-71 |
Autor projektu/przedsięwzięcia (imię, nazwisko, stanowisko, tel, e-mail)). |
mgr Iwona Liebert nauczyciel biologii |
1. Opis dobrej praktyki
Jest tylko jeden sposób nauki. Poprzez działanie.Paulo Coelho
Spotkania ,,Młodych Odkrywców” mają na celu przybliżyć biologię jako naukę eksperymentu. 1.Założenia ogólne spotkań
Spotkania są pierwszym krokiem w kierunku zaszczepienia wśród najmłodszych „mody na eksperymentowanie” i próby rozbudzenia w nich pasji naukowych i badawczych. Potrzeba badawcza wynika z chęci poznawania świata. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości najmłodszych są zabawy badawcze, które stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętności myślenia krytycznego, przyczynowo- skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych młodego badacza. Pierwsze spotkania z pracownią biologiczną w szkole dają dziecku okazję do odkrywania i zagłębiania świata przyrody.
W przygotowaniu spotkań biorą udział uczniowie gimnazjum realizujący projekt edukacyjny z biologii.
Cele realizowane w czasie zajęć :
Grupa przedszkolna - rozbudzenie aspiracji twórczych i poznawczych dzieci, - poznanie w sposób praktyczny wiedzy przyrodniczej,
Grupa gimnazjalistów - doskonalenie umiejętności komunikowania się i pracy w grupie, - doskonalenie umiejętności prezentowania efektów swojej pracy,
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi głównie metodą sensomotoryczną- spostrzegania i działania.
Podczas spotkań są wykorzystywane dostępne środki dydaktyczne pracowni biologicznej np.: mikroskopy, lupy, prosty sprzęt laboratoryjny, preparaty, okazy do obserwacji.
Czas spotkań jest związany z terminem realizacji projektu edukacyjnego. |
2. Rezultaty/korzyści projektu (efekty, które powstały w wyniku realizacji projektu).
W ubiegłym roku szkolnym zainteresowani uczniowie klas II realizowali projekt edukacyjny ,,Tajemnice pleśni”. Podczas prac związanych z realizacją projektu uczniowie między innymi : rozpoznawali grzyby występujące na naszym terenie, wykonywali doświadczenia, prowadzili hodowlę grzybów pleśniowych oraz poznali produkcję serów pleśniowych w Spółdzielni Mleczarskiej ,,Lazur” w Nowych Skalmierzycach. Prezentację projektu zaplanowaliśmy w pobliskim przedszkolu ,,Pod Kasztanami”. Pomysł ten bardzo spodobał się uczniom i był inspiracją do zorganizowania na terenie gimnazjum spotkania ,,Młodych Odkrywców”. Nadrzędnym celem zajęć było pobudzenie ciekawości najmłodszych najbliższym otoczeniem i kształtowanie ich zainteresowań badawczych. Dla przedszkolaków pierwsza wizyta w gimnazjum była ogromnym przeżyciem. Bezpośrednie zetknięcie się dziecka z różnymi eksponatami znajdującymi się w pracowni dostarczyło wielu wzruszeń. Dzieci z naturalną spontanicznością, entuzjazmem i ciekawością reagowały na zadania proponowane przez gimnazjalistów. Także dla gimnazjalistów było to bardzo ważne spotkanie. Przygotowanie zespołów zadaniowych, eksponatów do obserwacji, prostych doświadczeń wymagało od nich dobrej organizacji, pracy zespołowej i umiejętności komunikowania. Z dużą cierpliwością objaśniali młodszym przyjaciołom, w jaki sposób należy prowadzić obserwacje mikroskopowe oraz udzielali wyczerpujących odpowiedzi na zadawane pytania. Praca z dzieckiem w wieku przedszkolnym była sporym wyzwaniem dla dorastającej młodzieży, zwłaszcza umiejętność przekazywania wiedzy zdobytej podczas projektu. Podczas drugiego spotkania, które odbyło się na terenie przedszkola gimnazjaliści zaprezentowali scenki, zagadki związane z projektem, a także przygotowali degustację serów pleśniowych. Do tej pory dla większości dzieci grzyby kojarzyły się ze środowiskiem leśnym. Niezwykle ciekawym okazał się fakt, że grzyby to również często spotykane w gospodarstwie domowym pleśnie, które mogą być trujące, jak i wykorzystywane do produkcji serów. Najmłodsi zapoznali gimnazjalistów z kącikiem przyrody, wykazali się doskonałą znajomością grzybów jadalnych i trujących, a także umiejętnością rozpoznawania pospolitych grzybów.
|
3. Rady i wskazówki dotyczące np. finansowania, stosowania rozwiązań technologicznych, organizacyjnych, współpracy z instytucjami i organizacjami.
Nie wymaga dofinansowania
|
4. Załączniki: zdjęcia
|
Oświadczam, że zgadzam się na przetwarzanie informacji zawartych w powyższym formularzu oraz materiałów dodatkowych (załączników) w celach promocyjnych związanych z upowszechnianiem i wykorzystaniem powyższych materiałów na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
(Na podstawie art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr. 101, poz. 926 z późn. zmianami).
Iwona Liebert