Formularz zgłoszeniowy
Tytuł/nazwa projektu/przedsięwzięcia |
Nauczycielskie grupy Pomocnych Przyjaciół
|
Nazwa szkoły/placówki
|
Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach |
Adres szkoły/placówki 1. miasto, gmina, powiat, ulica, 2. telefon, 3. e-mail, 4. strona internetowa.
|
ul. Kaliska 52 63-460 Nowe Skalmierzyce powiat ostrowski tel. 627621371 |
Autor projektu/przedsięwzięcia (imię, nazwisko, stanowisko) |
Aneta Mikołajczyk nauczyciel |
1. Opis dobrej praktyki (np. opis przesłanek, które zainspirowały do realizacji projektu, innowacyjność/oryginalność pomysłu, skuteczność zastosowanych metod i form pracy, cele projektu, czas realizacji...).
Szkolne doświadczenia pokazały, że warto inwestować we współpracę nauczycieli skierowaną na nauczanie i uczenie się uczniów. W szkole, w której taka współpraca istnieje uczniowie uczą się efektywniej i szybciej. To przesłanie było powodem to tego, aby w naszym gimnazjum powstały grupy Pomocnych Przyjaciół, które w ramach pracy zespołowej pracują nad podniesieniem efektywności nauczania. Nauczyciele w grupie Pomocnych Przyjaciół rozwiązują problemy związane z pracą z uczniami. W systematyczny sposób pracują także nad poprawą i rozwojem swojego warsztatu pracy dzięki konstruktywnej informacji zwrotnej otrzymanej od grupy swoich przyjaciół. Jedną z metod Pomocnych Przyjaciół jest OK- obserwacja, czyli obserwacja koleżeńska, która pozwala dostrzec mocne i słabe strony naszej pracy. OK- obserwacji dokonuje jeden z nauczycieli na prośbę drugiego, przy czym nie jest to to samo, co lekcja pokazowa czy hospitacja. Nauczyciel obserwowany sam ustala, co dokładnie będzie podlegało obserwacji, a omówienie lekcji służy wyłącznie doskonaleniu warsztatu pracy.
|
2. Rezultaty/korzyści projektu (efekty, które powstały w wyniku realizacji projektu).
Czego uczymy się od siebie? - współpracować w małych grupach, - tworzyć atmosferę sprzyjającą pracy, - korzystać z pomysłów innych, - słuchać się nawzajem, - mówić o trudnościach, - wyciągać wnioski z OK- obserwacji, - prowadzić dyskusje, wyrażać opinie.
|
3. Rady i wskazówki dotyczące np. finansowania, stosowania rozwiązań technologicznych, organizacyjnych, współpracy z instytucjami i organizacjami.
Planuję: - Rozszerzać współpracę ze szkołami, w których powstały grupy PP. -Zorganizować spacer edukacyjny. Jest to metoda, która pomaga we wprowadzaniu w szkole zwyczaju rozmawiania wspólnym językiem o praktyce nauczania. Dzięki temu można wypracować standardy wzajemnej obserwacji pracy oraz wyrobić nawyki uczenia się na podstawie analizy własnych i cudzych doświadczeń. Najlepiej, gdy obserwatorami są nauczyciele z tej samej szkoły lub współpracującej szkoły, którzy mogą również skorzystać z odwiedzin w klasach- wyciągnąć z nich wnioski do przemyślenia i zastosowania podczas własnych lekcji. Idea spaceru zakłada, że uczą się wszyscy jego uczestnicy.
|
4. Załączniki: (opis załączników i link do strony z materiałami uzupełniającymi, np. prezentacjami multimedialnymi, Oświadczam, że zgadzam się na przetwarzanie informacji zawartych w powyższym formularzu oraz materiałów dodatkowych (załączników) w celach promocyjnych związanych z upowszechnianiem i wykorzystaniem powyższych materiałów na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
(Na podstawie art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr. 101, poz. 926 z późn. zmianami)
Aneta Mikołajczyk