Formularz zgłoszeniowy
Tytuł/nazwa projektu/przedsięwzięcia |
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...” Janusz Korczak Ewaluacja wewnętrzna w obszarze: Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole; edukacja włączająca.
|
Nazwa szkoły/placówki
|
Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach
|
Adres szkoły/placówki
|
Gmina Nowe Skalmierzyce powiat ostrowski 63-460 Nowe Skalmierzyce ul. Kaliska 52 tel. 62-762 13 71 |
Autor projektu/przedsięwzięcia (imię, nazwisko, stanowisko) |
Dorota Bukowska- nauczyciel języka polskiego Tomasz Głowacki – nauczyciel historii Marcen Śrama – nauczyciel chemii
|
1. Opis dobrej praktyki (np. opis przesłanek, które zainspirowały do realizacji projektu, innowacyjność/oryginalność pomysłu, skuteczność zastosowanych metod i form pracy, cele projektu, czas realizacji...).
Współczesna szkoła to przede wszystkim wysoka jakość nauczania oraz jak najlepsze wychowanie młodego człowieka, któremu za parę lat przyjdzie wkroczyć w dorosłe życie. Jak przygotować go do tego i jak zapewnić wszechstronny rozwój dziecku z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości? To zadanie, któremu musi sprostać nauczyciel. Wymaga to od niego rzetelnej analizy potrzeb i możliwości intelektualnych ucznia oraz zapewnienia mu odpowiedniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która obejmuje zarówno uczniów z różnego rodzaju dysfunkcjami jak i uczniów zdolnych. Jakość danej placówki weryfikuje szeroko rozumiana zarówno ewaluacja zewnętrzna jak i wewnętrzna. Informacja zwrotna jest bowiem jednym z warunków dobrze wykonywanej pracy, która od wielu lat jest priorytetem Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach. Oto przykład, jak sprawdzić samych siebie, biorąc pod uwagę akty prawne. Cel ewaluacji: sprawdzenie działań szkoły w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ich efektywności. Pytania kluczowe: 1.W jaki sposób rozpoznawane są potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów? ( &2.1 Pomoc psychologiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie. ) 2. W jakiej formie jest organizowana i realizowana pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole? ( &6. 2. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów) 3. W jaki sposób nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów? § 2.Wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. 4. W jaki sposób informuje się rodziców o zaproponowanej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? ( § 23. 1. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.) 5. W jaki sposób dokonuje się oceny efektywności działań prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej? ( &20. 9. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.)
Narzędzia badawcze wykorzystane przy ewaluacji: - analiza dokumentacji ( zalecenia poradni, wykaz zajęć dodatkowych, dzienniki zajęć: rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych, logopedycznych, terapii pedagogicznej, zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne, tematyka i ilość godzin z zakresu doradztwa zawodowego ) - metoda kwestionariusza – narzędzia: ankieta skierowana do nauczycieli oraz do rodziców.
|
2. Rezultaty/korzyści projektu (efekty, które powstały w wyniku realizacji projektu).
Rezultatem pracy zespołu było przygotowanie narzędzi badawczych do wymienionych pytań kluczowych z uwzględnieniem zapisów następujących rozporządzeń MEN: *Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach * Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej * Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych * Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Pozwolą one na wskazanie mocnych i słabych stron, zredagowanie wniosków i rekomendacji do dalszej pracy w badanym obszarze. Jednocześnie w ramach dobrych praktyk realizowanych w szkole pragniemy podzielić się efektami naszej pracy z nauczycielami z innych szkół.
|
|
3. Rady i wskazówki dotyczące np. finansowania, stosowania rozwiązań technologicznych, organizacyjnych, współpracy z instytucjami i organizacjami.
Ankieta ewaluacyjna wśród nauczycieli zostanie przeprowadzona w formie on-line.
|
4. Załączniki: (opis załączników i link do strony z materiałami uzupełniającymi, np. prezentacjami multimedialnymi, zdjęciami…).
Całość dokumentacji ewaluacyjnej, w tym narzędzi badawczych.
|
Oświadczam, że zgadzam się na przetwarzanie informacji zawartych w powyższym formularzu oraz materiałów dodatkowych (załączników) w celach promocyjnych związanych z upowszechnianiem i wykorzystaniem powyższych materiałów na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
(Na podstawie art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr. 101, poz. 926 z późn. zmianami).
Dorota Bukowska
Tomasz Głowacki
Marcin Śrama