Sunday, 3.11.2024
Imieniny: Hubert / Bogumił / Sylwia

Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Nowych Skalmierzycach

Chusta Klanzy- Anna Bogdajewicz, Joanna Walczak

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Formularz zgłoszeniowy

Przykłady dobrych praktyk w edukacji

„Dzielimy się doświadczeniami”

 

Tytuł/nazwa projektu/przedsięwzięcia

Chusta Klanzy

 

 

Nazwa szkoły/placówki

 

Gimnazjum im. Polskich Noblistów

w Nowych Skalmierzycach

 

Adres szkoły/placówki

1. miasto, gmina, powiat, ulica,

2. telefon,

3. e-mail,

4. strona internetowa.

 

ul. Kaliska 52

63-460 Nowe Skalmierzyce

powiat ostrowski

tel. 62 762 13 71

gimnazjumns@poczta.onet.pl

Autor projektu/przedsięwzięcia

(imię, nazwisko, stanowisko)

Anna Bogdajewicz - nauczyciel

Joanna Walczak - nauczyciel

 

1. Opis dobrej praktyki (np. opis przesłanek, które zainspirowały do realizacji projektu, innowacyjność/oryginalność pomysłu, skuteczność zastosowanych metod i form pracy, cele projektu, czas realizacji...).

 

Chusta Klanzy  jest pomocą metodyczną w kształcie koła. Wykonana jest z wytrzymałego materiału; posiada 16 kolorowych klinów. W zależności od potrzeb nauczyciela dostępne są różne wielkości. Chusta o standardowych wymiarach posiada 24 uchwyty.

 

Chusta umożliwia naukę i integrację grupy poprzez ruch i zabawę. Przenosi uczniów w tęczowy świat gier i zabaw. Może być wykorzystywana w każdych warunkach; zarówno w pomieszczeniach zamkniętych jak i w plenerze.

 

Chusta doskonale nadaje się do urozmaicenia każdych zajęć lekcyjnych. Można ją również wykorzystać podczas godzin z wychowawcą, wycieczek klasowych, międzynarodowych wymian młodzieży a także w czasie spotkań z rodzicami.

 

 

2. Rezultaty/korzyści projektu (efekty, które powstały w wyniku realizacji projektu).

 

Nauka na wesoło jest świetnym sposobem na rozwijanie w uczniach sprawnej komunikacji interpersonalnej, bezpieczną zabawę, integrację grupy bez względu na wiek uczestników, pobudzanie wyobraźni,  ćwiczenie refleksu, zwinności, sprawności manualnej i spostrzegawczości, zabawy dynamiczne i statyczne. Ponadto, uczy twórczego rozwiązania problemów i efektywnej pracy zespołowej. Pozwala czerpać radość płynącą z ruchu i przebywania w grupie.

 

 

 

 

3. Rady i wskazówki dotyczące np. finansowania, stosowania rozwiązań technologicznych, organizacyjnych, współpracy z instytucjami i organizacjami.

 

Grupa uczniów nie powinna być zbyt duża ( najlepiej jeśli nie przekracza ilości uchwytów przy chuście). Ponadto, wymagana jest odpowiednio duża przestrzeń, gdyż chusta może być podrzucana a uczniowie muszą mieć miejsce do przemieszczania się.

 

Pracy w grupie zazwyczaj towarzyszy hałas.

 

Przykłady zabaw z wykorzystaniem chusty Klanzy:

 

  1. 1.      „Rozkazy” (do wykorzystania na lekcji języka obcego).

Uczniowie siedzą dookoła chusty. Każdy z nich losuje kolor. Następnie każdy z uczniów sięga po kartkę z odpowiedniego pola na chuście. Głośno czyta polecenie, które się na niej znajduje a następnie je wykonuje. 

 

 

  1. 2.     „Moje zainteresowania” (do wykorzystania na lekcji języka obcego
     i na godzinie z wychowawcą).

Uczniowie otrzymują kartki i pisaki i rysują czym się interesują.

Wylosowany uczeń pokazuje obrazek i opowiada czym się interesuje. Następnie inny wylosowany uczeń powtarza zainteresowanie kolegi/koleżanki i  opowiada o swoim hobby.

 

 

  1. 3.      „Wiele nas łączy” (do wykorzystania na lekcji języka obcego i na godzinie
    z wychowawcą).

Uczniowie trzymają chustę za uchwyty; jednocześnie podnoszą i opuszczają chustę. Nauczyciel wydaje polecenie np.: Pod  chustą przebiegają wszyscy, którzy mają siostrę, długie włosy, niebieskie oczy itd.

 

 

 

  1. 4.      „Worek z pytaniami” (do wykorzystania na każdym przedmiocie i na godzinie z wychowawcą).

Uczniowie siedzą w kręgu i przerzucają między sobą  worek,  w którym znajdują się  karteczki z pytaniami z  różnych dziedzin. W tle słychać muzykę. Uczeń, który jest w posiadaniu worka w momencie, kiedy przestaje grać muzyka musi otworzyć worek i wylosować karteczkę z pytaniem, na które udziela odpowiedzi.

 

 

  1. 5.     „Kwiat lotosu” (do wykorzystania podczas wycieczek, wymian międzynarodowych i godzin z wychowawcą).

Jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa "trzy, cztery" równocześnie i szybko wycofują się

 

 

  1. 6.     „Potwór z Loch-nes”  (do wykorzystania podczas wycieczek, wymian międzynarodowych i godzin z wychowawcą).

Uczniowie siedzą dookoła chusty, do pasa zakryci są chustą. Pod nią znajduje się jedna osoba-potwór. Gdy wszyscy zamkną oczy, potwór wciąga jedną osobę pod chustę. Grupa otwiera oczy i zgaduje, kto zniknął. Osoby wciągnięte zamieniają się w potwora.

 

 

  1. 7.     „Bilard” (do wykorzystania podczas wycieczek, wymian międzynarodowych  godzin z wychowawcą i spotkań z rodzicami).

Grupa wachluje chustą na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty. Zabawa służy uzmysłowieniu jej uczestnikom, że osiągnięcie wspólnego celu jest możliwe jedynie przy współpracy wszystkich zainteresowanych.

           

 

Wybór zabaw z chustą Klanzy jest ogromny i zależy tylko od potrzeb nauczyciela.

 

 

 

 

 

4. Załączniki: (opis załączników i link do strony z materiałami uzupełniającymi, np. prezentacjami multimedialnymi, zdjęciami…).

 

 

Oświadczam, że zgadzam się na przetwarzanie informacji zawartych w powyższym formularzu oraz materiałów dodatkowych (załączników) w celach promocyjnych związanych z upowszechnianiem i wykorzystaniem powyższych materiałów  na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

(Na podstawie art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2002 r., Nr. 101, poz. 926 z późn. zmianami).

 

 

Anna Bogdajewicz     Joanna Walczak

/p/p height=nbsp;

0/b

Galeria Zdjęć